GNB

GRADUATE SCHOOL
We greatly appreciate your interest in our MBA program and hope to see you here!
조성도 이미지
성명
조성도 교수
연구실
경영대 2호관 222호
교수전공 및 연구분야
마케팅
연락처
062-530-1445
이메일
matt@jnu.ac.kr
홈페이지
 
학력사항

박사: 연세대학교 대학원 경영학과

석사: 연세대학교 대학원 경영학과

학사: 연세대학교 상경대학 경영학과

경력사항

2003.2-현재 전남대학교 경영학부 조교수, 부교수, 교수(현)

2015.6-7 Lecturer & Visiting Professor, Ljubljana Univerity, Slovenia

2009.2-2010.7 Research Scholar, College of Business, Florida State University

2007.6 Invited Professor and Lecturer, Graduate School of Business, Fudan Univ., Shanghai, China

2006.12-2007.2 Visiting Professor, School of Management, Asian Institute of Technology, Thailand

2001.3-2003.2 천안대학교 경상학부 전임강사

1995.2-2000.12 한국통신 연구개발본부 전임연구원(경영연구소, 벤처지원부)

연구 관심 분야

-브랜드관리, 소비자심리, B2B마케팅, 서비스 마케팅, 국제마케팅

수상

2015. 5 전남대학교 교육(강의) 우수 교수상

2014. 5 전남대학교 봉사우수상

2012.11 한국 서비스마케팅학회 추계학술대회 우수 논문상 

2012.10 Best Paper Award, 18th International Business Reserch Conference, Lasvegas, USA

2012. 5 전남대학교 교육(강의)우수 교수상

2007.12 Fellowship Award, World Business Institute, Australia

2007.12 Best Paper Award, 8th International Business Research Conference, University of Sydney, Australia

2007. 7 Best Paper Award, 7th International Business Research Conference, Hong Kong

봉사

2018. 9- 현재 Editorial Board Member, Marketing and Market

2015. 3-2017.2 경영학연구 편집위원

2015. 3-현재 유통연구 편집위원

2014. 9-현재 Editorial Board Member, Journal of Consumer Behavior in Emerging Markets

2014. 3-현재 Editorial Board Member, Journal of Marketing Thought

2010. 1-현재 마케팅학회 상임이사, 이사 및 심사위원(현)

2009-2010  Reviewer,  2010 Winter Conference, American Marketing Association

2006.2-현재 한국로고스경영학회 편집위원

기타: 중소기업청 시장지원센터 자문교수, 화천기공 자문교수 역임, 지역기관-기업 강의 및 연구, 경영지도사 출제위원 등

논문 및 저술

학술논문(Selected)

*Haliun, Sharmuud and Seong Do Cho(2015), “The Effects of Korean Country-of-Origin on Mongolian Consumer Product Evaluation and Purchase Intention,” Journal of Consumer Behavior in Emerging Markets.

*Cho, Seong Do, Kyoungeun Kim and Daekwan Kim(2015), “Antecedents and Effects of Customer-Service Employee Attachments on Customer-Company Identification and Word-of-Mouth: the Case of Cheong in South Korea,” Journal of Global Scholars of Marketing Science, 25(1), 91-105.

*정성민, 조성도, 김상희(2015), “모바일 쿠폰에 대한 소비자 심리 반응의 구조적 관계와 종이 쿠폰과의 비교 연구,” 경영학연구, 44(1), 27-53.

*조성도, 김민호(2014), “브랜드-자아 일치성과 브랜드 애착의 관계는 브랜드 개성과 제품 유형에 따라 변화하는가?”, 마케팅연구, 29(5), 1-21. 

*Kim, Daekwan, Seong Do Cho and Gangok Jung(2013), "Wave of Home Culture and MNC Performance: The Korean Wave," Advances in International Marketing, 24, 193-216.

*한승엽, 조성도, 정기주(2013), "콜센터 서비스 품질차원, 상담사 신뢰, 기업신뢰, 기업 브랜드 애착의 관계와 콜센터 서비스 유형의 조절효과," 마케팅연구, 28(3), 127-150.

*김경은, 조성도(2011), "서비스 종업원과 고객 관계에서 관계 배태성의 형성과 역할에 관한 연구," 마케팅연구, 26(3), 15-41. 

*Cho, Seong Do, Ki-ju Cheong and Kyoungeu Kim(2009), "A Psychological Breach and Turnover Intension of Telemarketers in South Korea," Journal of Business and Policy Research, 5(3).

*Cho, S. D. and D. R. Chang(2008), "Salesperson's Innovation Resistance and Job Satisfaction in Intra-organizational Diffusion of SFA Technologies : The Case of South Korea," Industrial Marketing Management, 37, 841-47. 

*조성도, 고준(2008), "판매원의 판매자동화 도구에 대한 혁신저항: 기술수용모형 및 판매원 심리관점," 한국마케팅저널, 9(4), 145-177.

*조성도, 김경은(2007),“기술제품의 사용 확산에 영향을 미치는 요인에 관한 연구”, 마케팅연구, 22(2), 67-86. 

*조성도, 정성민, 송영욱(2006), "온라인 게임 서비스에서 환경특성, 개인특성, 사회적 사용작용성의 영향과 플로우, 브랜드 동일시, 재구매의도의 관계", Telecommunications Review 16(6), 1059-1074

*조성도, 김정희(2005), "광고유형과 브랜드 개성에 따른 광고효과-기업의 윤리적 이미지 실패 상황을 중심으로-", 광고연구,  67(여름호), 109-135

*조성도(2005), "소재 브랜드와 원산지 정보가 기술제품에 대한 소비자 평가에 미치는 영향과 사전지식의 조절효과 연구", 마케팅관리연구, 10(1), 57-75.

*조성도, 정강옥, 박진용(2004), "유통업자 브랜드와 제조업브랜드 제휴에 대한 소비자 반응연구",한국마케팅저널, 6(2), 3-22.

*장대련,조성도(2002), "기술제품 사용자의 조직 내 혁신저항에 영향을 미치는 요인과 지각된 자기능력의 조절효과에 관한 연구", 소비자학연구, 13(3), 245-261.

 

국제학회 및 세미나 발표(Selected)

*Cho, Seong Do, Kyoungen Kim, Daekwan Kim and Kiyong Kim(Oct. 2012), "Antecedents and Effects of Customer-Service Employee Attachment on Customer-Company Identification and Word-of-Mouth," 18th International Business Research Conference, Lasvegas, USA 

*Kim, Daekwan, Seong Do, Cho, Pandapotan Sinaga, Kyoungeu, Kim and Gangok Jung (Feb. 2010), "The Effects of Home Country Culture on MNC Performance," 2010 American Marketing Association Winter Marketing Educators' Conference Proceedings, New Orleans, USA.

*Cho, Seong Do, Sungmin Jung and Kyungho Jung(June 2008), "Effects of Brand Personality on Brand Extension Evaluations and Brand Personality Change," Annual Conference on Money, Economy and Management, Imperial College, London, UK.

*Cho, Seong Do, Ki-ju Cheong, Kyoung-Eun Kim(Dec. 2007), "The Effect of Psychological Contract Breach and Pay Satisfaction on Turnover Intention of Call Center Tele-marketers and the Moderating Effect of Charismatic Leadership in South Korea," 7th international business research conference, University of Sydney, Australia.(Best paper award)

*Cho, Seong Do, Pandapotan Sinaga and Kyoung Eun, Kim,(July 2007), "The Effects of Sympathy and Empathy toward Korean Wave on Consumer Evaluations of  Korean Companies and Products in Indonesia" 6th international business research conference, Hong Kong, China.(Best paper award)

*Cho, Seong Do, Ki-ju Cheong and Kyoung-Eun Kim, (July 2007), "The Effect of a Psychological Contract Breach on Turnover Intention of Call Center Tele-marketers," Graduate School of Business Administration, Fudan Univ, Shanghai, China.

*Cho, Seong Do, (Feb. 2007), "Salesperson's Innovation Resistance toward SFA in a TAM's perspective," Faculty Seminar, Asian Institute of Technology, Thailand.

*Cho, Seong Do and Dae Ryun Chang, (Nov. 2006),"Salesperson's Innovation Resistance toward Sales Force Automation Technologies," 4th International Business Research Conference, Monash Uinv., Melbourne, Australia.

 

저서, 번역서

* 이승창, 류성민, 정강옥, 조성도, 마케팅의 이해, 2014, 한경사

* 김재전, 조건, 조성도, 이상준, 고준, IT를 활용한 전략 경영, 2008, 법문사

* 최석신 등,  재일코리안 사회의 경제환경, 2005, 집문당 

* 김진병 등, 마케팅,  2002, 2004, 2007 한경사 (편역)

* 홍길표 등, 글로벌 시대의 경영학, 2004, 한올 (공역)

* 이승창 등, 윤리경영이 경쟁력이다, 2002, 예영

* 홍길표, 조성도, P&G Power, 2002, 영언출판사 (공역)

* 이성철 등, 경영학 에센스, 2002, 맥그로힐 코리아